Tuhanku... bintang2 telah menjelma, mata manusia terlena sudah, ketika semua pintu telah tertutup, tatkala unggas malam sahut-menyahut, dan inilah aku...inilah aku, duduk di hadapan-Mu, mengadu cintaku yg selalu terganggu... mengintai kasih di perdu rindu...

~ raBiatuL aL aDawiYyah ~

17 May 2011

~RINDUNYA PADA MEREKA YANG KU KASIHI
KERANA ALLAH~


Segala Puji Bagi Allah Tuhan Sekalian Alam…Selawat dan Salam Ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW….

Hari ni terasa ringan sedikit fikiran saya memikirkan bebanan assignment dan test yang semuanya dah hampir selesai. Tinggal seminggu je lagi kuliah sebelum berjuang di medan peperiksaan..huhu. Lepas habis test tengahari tadi, saya balik ke hostel untuk menyiapkan sedikit tutor yang perlu di hantar esok. Masa duk tengah menghadap laptop, tiba2 saya mendapat satu mesej daripada salah seorang bekas anak murid saya…

S**** :Salam. Ckgu… S**** ada kencing manis…
(tersentak saya dibuatnya…huhu)

Saya: wslm. Dah lama ke?

S****: dah sebulan S**** kena kencing manis..tadi S**** check anak mata dalam..pastu amik darah…ckgu sihat x?

Saya: Alhmdlh,ckgu sihat.. S**** kena kurangkan makanan manis2…pastu jangan makan lewat malam…jangan makan nasi selepas kul 7malam…

S****: Ye.. S**** x makan ubat tapi S**** kena suntikan insulin..sakit sangat. Cikgu sibuk ke?

Saya: bolehla…ada kerja sikit yg nak disiapkan..:-)

S****: k la ckgu, S**** nak masuk bilik doktor dah ni…salam.

Ya Allah…aku rindukan mereka…(T_T)

Minggu lepas, S**** baru mesej saya menyatakan bahawa ayahnya telah kembali ke rahmatullah…dan yang paling saya sedih apabila membaca mesejnya~ “kalau S**** tahu ayah dah nak pergi… S**** peluk dia… S**** rindukan dia”~

Subhanallah,kata2nya membuatkan saya tersedar berapa ramaikah dikalangan kita yang masih mempunyai mak ayah dan menghargai mereka?? (T_T) “Ya Allah,Kau kasihanilah kedua ibu bapaku sebagaimana mereka mengasihiku semenjak kecil lagi..”

Kadang2 selalu juga anak didik saya send sms ke hp, Cuma kekangan masa membuatkan saya tidak dapat bermesej lama dengan mereka. Biasanya mereka menghantar mesej pada waktu malam ketika saya tengah menyiapkan tugasan.

Teringat tahun lepas, seorang anak murid perempuan menghantar sms kepada saya. Dia menyatakan bahawa salah seorang anak murid lelaki saya telah meninggal dunia…terkejut saya kerana pelajar lelaki tu rapat juga dengan saya ketika saya mengajarnya…melalui cerita yang diberitahu kepada saya,dia telah koma selama seminggu kerana pendarahan dalam kepala..(saya tak pasti puncanya)…memang tak dapat digambarkan kesedihan saya ketika itu. Hanya gambar dan pengalaman menjadi kenangan. Semoga diri mu ditempatkan dikalangan mukmin yg beriman…amin Ya Rabb~

Kadang2 saya terfikir kenapa ramai guru merungut mengenai kenakalan anak didik mereka…melalui pengalaman saya, kalau seseorang guru tu ikhlas niatnya dan memang hatinya dari kecil lagi meminati bidang ni, maka tiada masalah dalam mendidik kerana pelajar akan ikut setiap arahan kita jika kita pandai “mengambil hati” mereka. Sabar ialah sifat yang paling penting perlu ditanam dalam diri setiap guru. Selama saya menjadi pendidik (guru ganti selama 2bulan), Alhamdulillah tiada masalah dalam mendidik/mengajar mereka. Jangan mudah marah dengan sikap mereka sebab mereka akan memberontak. Sebaliknya, nasihatilah mereka dengan berhikmah mengikut kesesuaian sifat mereka..(^_^) saya rasa gembira dan sentiasa tidak sabar untuk ke kelas kerana mereka dah jadi seperti kawan saya….sehinggakan tidak sampai sebulan saya mengajar,saya dah terima beberapa buah hadiah daripada anak murid saya…=)

Rindu sangat2 nak jumpa mereka…bilakah masanya akan tiba? Saya tak nak terputus hubungan dengan anak didik saya….saya menyayangi mereka sangat2. Ya Allah,permudahkanlah pertemuan ku dengan mereka….(T_T)

InsyaAllah jika berkesempatan, saya akan ceritakan dengan lebih detail lagi mengenai anak didik saya…=)

~by cahayabintulsolehah (3.58pagi-khamis,7april2011)
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Sambungan….

13 April 2011 (10.52pagi) – Saya terima sms drpa S****…

”Cikgu..ayah T**** (salah sorang bekas anak didik saya juga) meninggal dah..pukul 9.20”….

Innalillahhiwainnailaihirajiun…(T_T) “Kullunafsin zaa’iqatul maut” ~ setiap yg bernyawa pasti akan menemui-NYA..kita juga tidak terlepas daripada itu…

Teringat lirik lagu nasyid kesukaan saya….

“Ajal yang datang di muka pintu…tiada siapa yang memberitahu..Tiada siapa pun dapat hindari..tiada siapa yang terkecuali..lemah jemari,nafas terhenti…tidak tergambar sakitnya mati…cukup sekali,tak sanggup ku mengulangi…” (T_T)

“Jantung berdegup kencang menantikan malaikat datang…menggigil ketakutan kelam pekat dipandangan..selama ini diceritakan,kini aku merasakan di alam barzakh jasad dikebumikan…” (T_T)

~by cahayabintulsolehah (1.06 pagi-sabtu,16 April 2011)



No comments:

Post a Comment